Manustips för barn- och ungdomsgrupper

Hösten är här och det har blivit dags för några pjästips från ATR:s manusbibliotek. Inför hösten 2016 bad vi dramaturgen Isa Schöier och pedagogen Anna-Karin Waldemarson att lista några pjäser. Vi har också tagit med alla LÄNK-pjäserna. Åldersförslagen är subjektiva och givetvis finns det grupper i andra åldrar som pjäserna kan passa för. Klicka på pjäsens titel för att komma direkt till manusbiblioteket.

Vill du ge oss dina egna tips? Skicka ett mail till info@ungteaterscen.se så kanske ditt tips hamnar med i nästa lista. 

Yngre barngrupper

Pricken
3 roller, ca 7-9 år.
Om en kanin som inte är som de andra kaninerna, av Ann-Mari Rangström.
 
Sagan om den övergivna dockan
8 roller, ca 9-10 år.
Samma grundberättelse som Kritcirkeln, för barn och med musik, av Alfonso Sastre.
 
Spöket som inte ville skrämmas
5 roller, ca 6-9 år.
En rysare på 20 minuter av Caroline Ågerstrand.
 
Huvudsaken är att man är frisk
8 roller, ca 8-13 år. 
En kriminalkomedi av Astrid Lindgren.
 
Det egendomliga huset
7 roller, ca 7-10 år.
En mamma och hennes döttrars läskiga och roliga äventyr i ett spökhus mitt i skogen, av Mats Almqvist (en kortare version av manuset finns i antologin ”Barnens pjäsbok”).
 
Pelle svanslös är lös
8 roller, ca 7 år och uppåt.
Innehåller musik och sex stycken scener som man kan välja delar från. Av Jan Lewin, fritt efter Gösta Knutssons berättelser.

Äldre barngrupper
/Yngre ungdomar

Väskan
11 roller, ca 9-13 år.
En både spännande och tokrolig deckare av Anders Malkomsson.
 
Ronja Rövardotter
10 roller plus Borkarövare m fl figurer, ca 9-13 år. 
Astrid Lindgrens berättelse om Ronja och Birks kamp för sin vänskap, i en dramatisering för barngrupper av Johan Gille. (SkallePer har långa berättarpartier).
 
Hämnd sa Loke
19 roller. ca 11-12 år.
Tar sin utgångspunkt i den nordiska gudasagan, av Irene Hause.
 
Kärlek alldeles i början
12 roller, ca 9 – 12 år.
Om hur man närmar sig den man är kär i, utspelar sig i skolmiljö på sjuttiotalet. Av Barbro Lindgren.
 
Kalle Blomkvist, Nisse Nöjd och Vicke på Vind
11 roller, ca 9-13 år.
Astrid Lindgrens pjäs om hur tant Hilda blir kidnappad och Kalle löser fallet.
 
Mästerdetektiven Kalle Blomkvist på nya äventyr
11 roller, ca 10-13 år.
En dramatisering och bearbetning av ovanstående pjäs, med musik.
 
Spunkare
8 roller, ca 12-16 år.
Pjäs med jämnstora roller om ett gäng unga människor som möts i ett underjordiskt bergsrum i storstaden. Av Eva Brise.
 
Vem ska spela Caliban?
12 roller, ca 12-17 år.
En teatergrupp som inte lyckas välja pjäs hamnar i en tidsloop och ramlar in i repetitionerna av Shakespeares Stormen. Av Adam Gardelin.
 
Törnråza
12 roller, ca 12-17 år.
En fri och modern tolkning av Törnosasagan av Adam Gardelin.
 
Borta
8 roller, ca 13 -16 år.
En av deltagarna på ett konfirmationsläger försvinner plötsligt och alla frågor ställs på sin spets. Av Sofia Fredén och från Länk 2014.
 
Allt som lever här dör
6 roller, ca 13-20 år.
Ett dystopiskt drama om relationer i en katastrofdrabbad värld av Emma Broström. Från Länk 2012.
 
Hamlight
16 roller, ca 12-18 år.
En mycket fri och frejdig kortversion av Hamlet som slutar i en enda stor förväxlings- och förgiftningslek. Av Leif Norinder.

Äldre ungdomar

Buy Nothing Day
7 roller.
Ett gäng ungdomar på väg in i vuxenlivet drar olika slutsatser, en av dessa leder till ett attentat i ett köpcentrum. Av norske författaren Kim Atle Hansen, Länkpjäs 2016.
 
Jonathan
15 roller.
En kväll under en fest hittas Jonathan svårt misshandlad i ett skogsparti. Under pjäsens gång nystas händelseförloppet upp. Av Mattias Brunn för Länk 2016.
 
En vampyrberättelse
19 roller.
Viktorianskt kostymdrama och modern romantisk komedi möts i en berättelse av brittiska Moira Buffini. Länkpjäs 2012.
 
Hyenor
14 roller.
Fem outsiders beslutar sig för att sluta leva upp till allas förväntningar, sluta tvätta sig och lukta gott och börja agera som en flock mot sina fiender på skolan.  Av Anders Duus för Länk 2014.
 
Bortom Upproret
15 roller.
Det är ingen vanlig dag. Rykten och rapporter om upproret som är på gång når alla i staden. De som sitter i beslutsrummen, de som jobbar på snabb-matsställena, skådespelarna på teatern, alla måste till slut ta ställning. Av Johanna Emanuelsson för Länk 2016.
 
Den sista kackerlackan
7-10 roller.
Efter den stora utplåningen då allt jordiskt liv raderas kläcks ett antal förprogrammerade så kallade humater ur sina evolvöser, ska de ge mänskligheten en ny chans? Av Cristina Gottfridsson för Länk 2014.
 
Mördarnas barn
7 roller (ev plus en kör).
Om barn till förövarna i Rwandas folkmord. Vad händer dem när deras fäder återvänder till byn efter mer än femton år i fängelse? Av Katori Hall och översatt av Länkprojektet 2014.
 
Trogen dina seder
13 roller.
När ungdomarna i Nordhult samlas till det traditionsenliga majfirandet ligger en oro under ytan. Vad beror självmorden i byn på? Och varför firar de på en inhägnad plats som ingen tillåts lämna? Av Dafydd James och översatt för Länk 2016.
 
Best in Show
15 roller.
Storpudeln Toppi är alltid Best in Show. Och snart ska den nya inomhustoan för hundar, Pee-pad, ge hans ägare stora inkomster. Tills tiken Lotta dyker upp på dogwalken. En komedi om kärlek och konkurrens av Gertrud Larsson, skrevs för Länk 2016.
 
Sannas sanna jag
10 roller.
Sanna lever ett övervakat frikyrkoliv med bara sin katt som sällskap. Tills en dag hennes Sanna Jag dyker upp och sätter allt i gungning. Av Rasmus Lindberg för Länk 2014.
 
Det som en gång var fet jävla äng
11 roller.
Läraren Lennartsson drar med sig en grupp gymnasieelever ifrån avgångsklassen på överlevnadsdag i skogen. Snart är alla vilse, både bland träden och i sig själva. Av Stefan Lindberg för Länk 2012.
 
Bye bye baby
11 roller.
Ett antal unga människors öden flätas samman i denna pjäs om gränsen mellan verklighet och fantasi i internetets tid. Av Åsa Lindholm för Länk 2012.
 
En dag kommer de att tystna
10 roller.
När två bröder åker till en nyårsfest på en folkhögskola är de oroliga, Nils har inte hört från sin flickvän på evigheter. Väl framme förvandlas festen till skräck och en jakt på liv och död tar vid. Av Dennis Magnusson för Länk 2012.
 
Mitt hjärta rusar
14 roller.
Det är första året på gymnasiet. Och hjärtat som rusar handlar om ensamhet och längtan i en värld full av komplikationer.  Av Martina Montelius för Länk 2014.
 
Star People
14 roller (även mindre ensemble går bra).
I en liten svensk stad sätts ungdomarna med eller mot sin vilja i projektet ”Anställningsbar 2016”. Om normalitet och om att känna att man lika gärna kunde komma från en annan galax. Av Isa Schöier för Länk 2016.
 
Man är väl fri
11 roller.
En gymnasieklass är på skolresa. I fyra sovhytter på ett nattåg utspelas större och mindre dramer, allt medan tåget stadigt närmar sig slut-destinationen. Av Mirja Unge för Länk 2012.
 
69 love songs
9 roller.
En pjäs i 69 bitar om kärlek, identitet, tvåsamhet, konsumtion och om att vilja ta någon med storm. Innehåller några sånger ur albumet med samma namn och kan nog anpassas till en något större ensemble. Av Kristian Hallberg.  
 
Klass
12 (+) roller.
Om tolv personer på en klassåterträff och deras liv från barndomen till nutiden. Vilka vinner i livet och vilka får inte ens vara med i matchen? Kan även fungera för en något större ensemble. Av Dennis Magnusson.
 
Först föds man ju
6 roller.
Axel lämnar Nymse eftersom han bara älskar henne ibland. Med sorgen vrålande i hjärtat irrar hon runt bland de andra karaktärerna i Line Knutzons tragikomiska pjäs med absurdistiska stråk.
 
Sårskorpor
6 roller.
Om jakten på den romantiska kärleken och om vänskap, av Maria Blom.
 
? [ungefär lika med]
16 roller (även mindre ensemble går bra då många roller är små).
En rolig och brutal pjäs av Jonas Hassen Khemiri om hur pengarna, vare sig vi har dom eller inte, invaderar och påverkar våra liv.